خرقان در منطقه‌ای کوهستانی در جنوب غربی قزوین، قرار دارد

برج‌های آرامگاهی خرقان در 1 کیلومتری حصار ارمنی، از توابع خرقان غربی و در ۳۲ کیلومتری آبگرم (جاده قزوین - همدان) قرار دارند.

در این منطقه دو آرامگاه از دوره سلجوقی بر جای مانده است. برج اول 8 ضلعی است و بر هر ضلع آن؛ طرح‌های متنوع آجری منقوش شده است.

این برج دارای گنبدی دوپوش است که دو پلکان مارپیچ به آن منتهی می‌شود.

ارتفاع این آرامگاه در حدود 15 متر و قطر بنای آن حدود 11 متر است. بر اساس متن کوفی موجود در این بنا، این برج در سال 460 ه قمری ساخته شده است.

برج دوم؛ با فاصله حدود 30 متر از برج اول، از نظر شکل و ابعاد ، تقریبا ً هم اندازه برج اول است. 

این بنا دارای گنبد دو پوش و یک پلکان منتهی به فضای بین این دو پوشش است. کتیبه این برج، تاریخ 486 قمری را نشان می‌دهد.

 برج‌های آرامگاهی خرقان با بیش از 50 طرح آجری، جزء شاهکارهای آجرکاری معماری ایران به شمار می‌آیند.

این برج‌ها در محوطه وسیعی به فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته‌اند و از بسیاری جهات به هم شبیه‌اند اما برج شرقی، قدیمی‌تر از برج غربی است.

برگرفته از : http://hamshahrionline.ir/details/92662

 

برج های خرقان را به صورت آنلاین در این سایت نیز ببینید :http://wikimapia.org/9745390/fa/%D8%A8%D8%B1%D8%AC%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%D9%82%D8%A7%D9%86




ارسال توسط حسین و دوستان


چشمه آبگرم خرقان (ارشیا)

     این چشمه در كیلومتر 95 جاده قزوین– همدان و داخل شهر آبگرم قرار دارد. آب معدنی‌های خرقان، پس از مصرف به رودخانه ابهررود كه از این منطقه عبور می‌كند، می‌ریزد. آب‌های چشمه خرقان از دسته آب‌های كلرور سدیک و بیكربناته كلسیک گرم با اسید و سیلیس است. آب این چشمه در درمان دردهای عصبی، سیاتیک و رماتیسم مؤثر است. در عفونت‌های مجاری تنفسی، تورم گلو و حلق و برونشیت مزمن به صورت استنشاق بخار و دوش بینی مؤثر است.

 




ارسال توسط حسین و دوستان

 

غار عباس‌آباد: این غار در 84 کیلومتری قزوین به همدان  و نزدیک آبگرم و در محل ورودی روستای عباس آباد در ارتفاع 1600 متری از سطح دریا قرار دارد. این غار خیلی طولانی بوده و کسی نتوانسته به انتهار غار دست پیدا بکند .  با توجّه به نظر گذشتگان و آنهایی که از داخل این غار دیدن کرده اند بیش از 180 متر طول و یک تالار بزرگ دارد که به پرتگاه‌ها، چاه‌ها و دهلیزهای متعددی منتهی می‌شود. این غار در گذشته‌ مکانی برای زندگی انسان‌های اولیه بوده است.

برگرفته از سایت

http://www.wikipg.com

 




ارسال توسط حسین و دوستان

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 77
بازدید کل : 40701
تعداد مطالب : 16
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1

<"www.nedayeabgarm.loxblog.com"/>